در این مقاله، ترکیب جدیدی از محاسبات مرتبه کسری با کنترل مد لغزشی زمانمحدود، برای طراحی خودخلبان یک جسم پرنده بکار گرفته میشود. این ترکیب با هدف کاهش اثرات نامطلوب پدیده زیگزاک و هموارتر شدن سیگنال کنترلی روش مد لغزشی صورت میگیرد. در روش کنترل مرتبه کسری از مشتقگیر و انتگرالگیر مرتبه کسری برای ایجاد بهبود در روشهای کنترل مرتبه صحیح استفاده میشود. ساختار سطح لغزش و قانون کنترل مد لغزشی به نحوی پیشنهاد داده میشود، که ضمن کاهش اثرات نامطلوب پدیده زیگزاک، پایداری حلقهبسته نیز تضمین شود. با استفاده از این الگوریتم یک خودخلبان مقاوم در برابر نامعینی ضرایب آیرودینامیکی، برای مدل یک جسم پرنده طراحی میشود و پایداری سیستم حلقهبسته با استفاده از تئوری پایداری لیاپانوف اثبات میگردد. خلبان خودکار طراحی شده توسط روش پیشنهادی، به مدل دینامیکی جسم پرنده اعمال شده و نتایج شبیهسازی، کاهش پدیده زیگزاک روش پیشنهادی نسبت به معادل مرتبه صحیح آن را نشان میدهد.
ahmadi P, Vali A, Behnamgol V. Autopilot Design Using Smooth Fractional Order Sliding Mode Control. Nonlinear Systems in Electrical Engineering 2018; 4 (1) :63-77 URL: http://journals.sut.ac.ir/jnsee/article-1-130-fa.html
احمدی پیمان، ولی احمدرضا، بهنام گل وحید. طراحی خلبان خودکار با استفاده از کنترل مد لغزشی مرتبه کسری هموار. سامانه های غیر خطی در مهندسی برق. 1396; 4 (1) :63-77
نشریه سامانههای غیرخطی در مهندسی برق در خصوص اصول اخلاقی انتشار مقاله، از توصیههای «کمیته بینالمللی اخلاق نشر» موسوم به COPE و «منشور و موازین اخلاق پژوهش» مصوب معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبعیت میکند.