:: دوره 9، شماره 1 - ( 6-1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 21-4 برگشت به فهرست نسخه ها
کنترل مد لغزشی ترمینال مقاوم-تطبیقی زمان محدود برای موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک در حضور اغتشاشات خارجی و عدم قطعیت های مدل سازی با باند بالای نامعلوم
مجتبی حکیمی مقدم* ، علی داغستانی
دانشگاه صنعتی قوچان ، mojtaba_hakimi@qiet.ac.ir
چکیده:   (2118 مشاهده)
موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک، با توجه به مزایای فراوان نسبت به سایر موتورهای جریان مستقیم، مورد توجه محققین بسیاری قرار گرفته اند این مقاله به حل مساله کنترل مد لغزشی مقاوم-تطبیقی این نوع موتورها در حضور اغتشاشات خارجی و عدم قطعیت های مدل سازی با باند بالای نامعلوم و با هدف همگرایی در زمان محدود پرداخته است. به این منظور، با بازنویسی مدل موتور در حضور عدم قطعیت های مدل سازی و اغتشاشات محدود خارجی، قانون کنترل مد لغزشی ترمینال برای پایدار سازی سیستم و همگرایی سرعت خروجی و جریان موتور به مقادیر مطلوب در زمان محدود، طراحی و با استفاده از قضیه توسعه یافته لیاپانف اثبات پایداری شده است. در این قانون کنترل، باند بالای مجموع عدم قطعیت ها و اغتشاشات خارجی با استفاده از یک قانون تطبیقی به صورت آنلاین تخمین زده می شوند. در نهایت، ضمن محاسبه زمان محدود همگرایی سیستم، ایده­ای برای کاهش چترنگ در استفاده از کنترل مد لغزشی ترمینال ارائه شده است.نتایج شبیه سازی های عددی انجام شده، صحت کنترل کننده های طراحی شده را به خوبی نشان می دهد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک، اغتشاشات خارجی، عدم قطعیت های مدل سازی، کنترل مقاوم-تطبیقی، کنترل مد لغزشی، کنترل زمان محدود.
متن کامل [PDF 1543 kb]   (585 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کنترل بهینه و مقاوم
دریافت: 1400/11/21 | پذیرش: 1401/6/31 | انتشار: 1402/2/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها