دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) نوشهر ، m.alizadeh@nit.ac.ir
چکیده: (2371 مشاهده)
با هدف کاهشهزینه تولید انرژی الکتریکی و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانهای در کشتیهای دارای سیستم رانش الکتریکی،از منابعتولیدانرژی تجدیدپذیر خورشیدیو سیستمهای ذخیرهساز انرژیدرکنارواحدهایحرارتیاستفاده میشود. لذا در این مقاله، یک مدل خطی و تصادفی آمیخته با عدد صحیح بهمنظور مدیریت بهینه انرژی الکتریکی یک کشتی دارای سیستم رانش الکتریکی، ذخیرهساز انرژی، ژنراتورهای حرارتی و منابع تجدیدپذیر خورشیدی و با هدف حداقل کردن هزینه تولید انرژی الکتریکی و تعیین سرعت بهینه حرکت کشتی پیشنهاد شده است. در این مقاله از روش شبیهسازی مونتکارلو برای مدلسازی عدم قطعیت در پیشبینی توان تولیدی منابع تجدیدپذیر خورشیدی و بار الکتریکی کشتی استفاده شده است. مدل پیشنهادی در نرمافزار بهینهسازی GAMS،پیادهسازی و تحلیل شده است. نتایج شبیهسازی نشان از کارآمدی مدل پیشنهادی و کاهش هزینه تولید انرژی الکتریکی در صورت حرکت کشتی با سرعت بهینه و استفاده از منابع ذخیرهساز انرژی به مقدار 7/7 درصد دارد.
ALIZADEH M, Godarzi A. Proposing a linear stochastic model to determine the optimal speed of ship with electric propulsion system with the aim of minimizing the energy production cost. Nonlinear Systems in Electrical Engineering 2023; 9 (2) : 6 URL: http://journals.sut.ac.ir/jnsee/article-1-412-fa.html
علیزاده محمد، گودرزی املشی علی. تعیین سرعت بهینه حرکت کشتی دارای سیستم رانش الکتریکی با بهرهگیری از یک مدل تصادفی خطی با هدف کمینه کردن هزینه تولید انرژی. سامانه های غیر خطی در مهندسی برق. 1401; 9 (2) :134-155
نشریه سامانههای غیرخطی در مهندسی برق در خصوص اصول اخلاقی انتشار مقاله، از توصیههای «کمیته بینالمللی اخلاق نشر» موسوم به COPE و «منشور و موازین اخلاق پژوهش» مصوب معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبعیت میکند.