Nonlinear Systems in Electrical Engineering
سامانه های غیر خطی در مهندسی برق
Journal of Nonlinear Systems in Electrical Engineering
Engineering & Technology
http://journals.sut.ac.ir/jnsee
1
admin
2322-3146
2322-3146
doi
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
9
1
online
1
fulltext
fa
کنترل مد لغزشی ترمینال مقاوم-تطبیقی زمان محدود برای موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک در حضور اغتشاشات خارجی و عدم قطعیت های مدل سازی با باند بالای نامعلوم
Robust-Adaptive terminal Limited time Sliding Mode Control for Brushless DC Motors in the presence of external distubances and modeling Uncertainties with unknowk upper bound
کنترل بهینه و مقاوم
Robust and Optimal Control
پژوهشي
Research
موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک، با توجه به مزایای فراوان نسبت به سایر موتورهای جریان مستقیم، مورد توجه محققین بسیاری قرار گرفته اند این مقاله به حل مساله کنترل مد لغزشی مقاوم-تطبیقی این نوع موتورها در حضور اغتشاشات خارجی و عدم قطعیت های مدل سازی با باند بالای نامعلوم و با هدف همگرایی در زمان محدود پرداخته است. به این منظور، با بازنویسی مدل موتور در حضور عدم قطعیت های مدل سازی و اغتشاشات محدود خارجی، قانون کنترل مد لغزشی ترمینال برای پایدار سازی سیستم و همگرایی سرعت خروجی و جریان موتور به مقادیر مطلوب در زمان محدود، طراحی و با استفاده از قضیه توسعه یافته لیاپانف اثبات پایداری شده است. در این قانون کنترل، باند بالای مجموع عدم قطعیت ها و اغتشاشات خارجی با استفاده از یک قانون تطبیقی به صورت آنلاین تخمین زده می شوند. در نهایت، ضمن محاسبه زمان محدود همگرایی سیستم، ایده­ای برای کاهش چترنگ در استفاده از کنترل مد لغزشی ترمینال ارائه شده است.نتایج شبیه سازی های عددی انجام شده، صحت کنترل کننده های طراحی شده را به خوبی نشان می دهد.
Brushless direct current motors have been considered by many researchers due to their many advantages over other direct current motors. The upper band is unknown and aims to converge in a limited time. For this purpose, by rewriting the motor model in the presence of modeling uncertainties and limited external perturbations, the terminal slip mode control law is designed to stabilize the system and converge the output speed and motor flow to the desired values in a finite time, using the development theorem. In this control law, the high bandwidth of total uncertainties and external disturbances is estimated online using an adaptive law. Finally, while calculating the system convergence finite time, an idea to reduce the umbrella in using the terminal slip mode control is presented. The results of the numerical simulations performed show the accuracy of the designed controllers.
موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک, اغتشاشات خارجی, عدم قطعیت های مدل سازی, کنترل مقاوم-تطبیقی, کنترل مد لغزشی, کنترل زمان محدود.
Brushless DC Motors, External Disterbances, Modeling Uncertanties, Robust-Adaptive Control, Sliding Mode Control, Limited Time Control
4
21
http://journals.sut.ac.ir/jnsee/browse.php?a_code=A-10-458-1&slc_lang=fa&sid=1
Mojtaba
Hakimi-Moghaddam
مجتبی
حکیمی مقدم
mojtaba_hakimi@qiet.ac.ir
10031947532846002899
10031947532846002899
Yes
Quchan University of Technology
دانشگاه صنعتی قوچان
Ali
Daghestani
علی
داغستانی
10031947532846002900
10031947532846002900
No
Quchan University of Technology
دانشگاه صنعتی قوچاان