:: دوره 4، شماره 1 - ( 12-1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 25-4 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مدل غیرخطی جدید برای میراگر MR و استفاده از آن در کنترل سیستم تعلیق نیمه فعال خودرو
محمد مرادی ، مهدی میرزائی* ، سجاد آقاسی زاده
دانشگاه صنعتی سهند ، mirzaei@sut.ac.ir
چکیده:   (11559 مشاهده)

در مقاله حاضر یک مدل غیرخطی جدید برای میراگر مغناطیسیMR   بر پایه مدل بوک‌-ون ساده شناسایی و ارائه می‌شود که علی­رغم دارا بودن خاصیت غیرخطی هیسترزیس، نسبت به جریان الکتریکی خطی است. این مزیت باعث می‌شود که بتوان به راحتی از این مدل به عنوان مدل معکوس در سیستم کنترلی تعلیق نیمه فعال خودرو جهت تبدیل نیرو به جریان الکتریکی استفاده کرد. همچنین برای ارزیابی بهتر مدل پیشنهادی، یک مدل چند جمله‌ای غیر هیسترزیسی مشابه با آنچه که در مراجع وجود دارد، برای میراگر مغناطیسی طراحی شده است. مقایسه دقت مدل‌ها نشان می­دهد که مدل بوک-‌ون ارائه شده در هر دو حالت مستقیم و معکوس در نواحی سرعت پایین دقت بالاتری نسبت به مدل چندجمله­ای دارد. در گام دوم، یک کنترل‌کننده بهینه برای محاسبه‌ی نیروی فعال سیستم تعلیق طراحی و در کنار مدل‌های معکوس شناسایی شده، استفاده شده است. نتایج شبیه­سازی  برای کنترل سیستم تعلیق خودرو در حالتهای فعال و نیمه­فعال با دو مدل میراگر بر روی یک جاده استاندارد ارائه می­شوند. مشاهده می‌گردد که از بین دو مدل معکوس طراحی شده، مدل بوک-‌ون پیشنهادی، عملکرد بهتری در کنترل سیستم تعلیق نیمه‌فعال دارد. همچنین، با افزایش دامنه سرعت میراگر در سیستم تعلیق نتایج دو مدل تعلیق نیمه فعال به هم نزدیک­تر می‌شوند.

واژه‌های کلیدی: سیستم تعلیق خودرو، دمپر MR، شناسایی، هیسترزیس، مدل بوک-ون
متن کامل [PDF 6753 kb]   (3437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شناسایی سیستمها
دریافت: 1394/5/13 | پذیرش: 1394/8/24 | انتشار: 1397/2/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها