:: دوره 9، شماره 1 - ( 6-1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 146-118 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه‌ ی ساختار کنترلی تلفیقی نوآورانه برای وسیله ‌ی دریایی خودکار تحریک کامل
علی ابوئی*
دانشگاه یزد، دانشکده مهندسی برق ، Aliabooee@yazd.ac.ir
چکیده:   (15249 مشاهده)
در این مقاله، مسئله‏ ی ردیابی زمان-متناهی مسیر برای وسیله‏ ی دریایی خودکار تحریک کامل در حضور نامعینی پارامتری، عدم ‏قطعیت مدلسازی و نیروهای اغتشاشی محیطی مورد مطالعه قرار گرفته و به منظور حل آن، ساختار کنترلی تلفیقی جدیدی (از نوع غیرخطی مقاوم-تطبیقی زمان-متناهی) پیشنهاد می‏ شود. در ابتدا، مدل جامعی برای توصیف رفتار سینماتیکی و دینامیکی وسیله‏ ی دریایی خودکار تحریک کامل ارائه می‏ گردد. در این مدل، اولاً تمامی ثابت‌های فیزیکی نامعلوم در نظر گرفته شده و ثانیاً عدمقطعیت‏‏ های مدل‏سازی و نیروهای ناشناخته‏ ی وارده از دریا به صورت یک عبارت برداری جمعی (با فرض کرانداری درایهها) لحاظ گردیده است. برای مواجهه با نامعینی پارامتری، بخش ‏هایی از مدل غیرخطی وسیله‏ ی دریایی که شامل ثابت‏ های فیزیکی نامعلوم هستند، به فرم جامع رگرسوری خطی در پارامتر تبدیل می‏ شوند. در ادامه، با تعمیم روش کنترل مد لغزشی پایاندار، تعریف چندین نوع خمینه‏ های لغزشی غیرخطی ابتکاری و تلفیق آن با قوانین بهروزرسانی، یک ساختار کنترلی غیرخطی مقاوم-تطبیقی طراحی می‏ گردد تا وسیله‏ ی دریایی در حضور عوامل نامطلوب فوق‏‏ الذکر، بعد از سپری شدن مدت زمان متناهی (زمان همگرایی مطلق) قابل تنظیمی دقیقاً به مسیر موردنظر برسد. قوانین به ‏روزرسانی موجود در ساختار کنترلی، تخمین‏ های پیوسته و لحظهای را برای ثابت‌های فیزیکی نامعلوم وسیله دریایی فراهم کرده که همگی بعد از گذشت زمان همگرایی مطلق دقیقاً به مقادیر ثابتی می‏ رسند و لزوماً با مقادیر اسمی ثابت‏ های نامعلوم یکسان نیستند. سپس با استفاده از تحلیل‏ های ریاضی (مبتنی بر قضیه‏ ی پایداری لیاپانوف) اثبات می‏ گردد که ساختار کنترلی ترکیبی پیشنهادی قادر است ضمن برآورده ساختن هدف ردیابی مسیر، پایداری زمان-متناهی کلّی سیستم حلقه‏ بسته‏ ی وسیله‏ ی دریایی را تضمین ‌کند. علاوه بر این، تحلیل پایداری زمان-متناهی سیستم حلقهبسته نشان میدهد که ماکزیمم زمان همگرایی مطلق برای رسیدن دقیق وسیله‏ ی دریایی به مسیر موردنظر، از مجموع دو زمان متناهی کوچک‏تر (به نامهای زمان رسیدن و زمان نشست) تشکیل شده و هر کدام از این دو زمان را می‎ توان با استفاده از نامساویهای جداگانهای مشخص کرد. در انتها با استفاده از نرمافزار MATLAB، سیستم حلقه ‏بستهی کشتی Cybership II مورد شبیه‏ سازی عددی قرار می‏ گیرد تا نشان داده شود که راهکار کنترلی غیرخطی مقاوم-تطبیقی پیشنهادی می‌تواند هدف ردیابی زمان متناهی مسیر دلخواه را با کارائی مناسب برآورده سازد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: وسیله‌ ی دریایی خودکار، پایداری زمان-متناهی کلّی، کنترل مد لغزشی پایاندار، ساختار کنترلی تلفیقی، کنترل‌کننده‌ ی غیرخطی مقاوم-تطبیقی
متن کامل [PDF 1402 kb]   (11898 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستمهای کنترل ترکیبی
دریافت: 1401/8/5 | پذیرش: 1401/12/26 | انتشار: 1402/2/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها